Muži jsou o stupeň výše...

01.01.2012 10:11

     Korán zmiňuje ve dvou verších postavení mužů nad ženami a tyto dva verše jsou často 'důkazy' jaké 'opravdové' postavení žena v islámu zaujímá. Podívejme se tedy na tyto dva verše podrobněji...

 "Muži zaujímají postavení nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám)" 4:34 (výklad významu)

Dle anglického překladu verš zní takto:

"Muži jsou ochránci a podporovatelé žen proto, že Bůh nechal jedny předčít ty druhé a protože dávají z majetků svých (k jejich podpoře)." 4:34

Tento verš podrobněji rozebírá Ibn Kathír ve svém tafsíru...

'Muži jsou ochránci a podporovatelé žen proto' což znamená, že muži jsou za ženy zodpovědní, starají se o ně,

'že Bůh nechal jedny předčít ty druhé' znamená, že muži jsou pro určité věci lepší,

'protože dávají z majetků svých' znamená věno a jiné útraty, které jim byly nařízeny dle Jeho Knihy a tradic. 

'Ale muži jsou o stupeň výše (ve zodpovědnosti).'

Další podobný verš zní takto:

"...A ony mají pro sebe stejné právo jako oni podle zvyklosti, nicméně muži jsou o stupeň výše - a Bůh je mocný, moudrý." 2:228

Tento verš, stejně tak jako verš 4:34 je velmi často považován za diskriminaci a ponížení žen v islámu. Část verše 2:228 'muži jsou o stupeň výše' je však bohužel velmi často špatně chápána. Tímto stupněm je totiž míněna qawamah - podpora a ochrana, která vychází z přirozeného rozdílu mezi mužem a ženou, nebo-li rozdílem mezi pohlavím, kdy pohlaví slabší má právo na ochranu od pohlaví silnějšího.

První část verše: 'A ony mají pro sebe stejné právo jako oni podle zvyklosti' se vztahuje na tradici, kde Prorok říká, že 'nejlepší z vás jsou ti, kteří se nejlépe chovají ke svým rodinám a zajisté já jsem ten, kdo se nejlépe chová ke své rodině.'

Jak nám výklady významů těchto veršů ukazují, není v nich nic, co by mělo naznačovat nižší postavení žen nebo snad jejich pohrdání. Pozice mužů nad ženami se vztahuje pouze na jejich podporu a ochranu a také zodpovědnost.

Stejně tak to, že muž je v islámu postaven jako hlava rodiny neznamená, že má právo svou manželku utlačovat nebo ponižovat či být diktátorem. Naopak islám zdůrazňuje důležitost vzájemného souhlasu a porady. Příkladem nám může být verš, který vyzívá k vzájemné poradě a souhlasu při odstavování dítěte:

"Jestliže oba si přejí odstavení dítěte po vzájemné dohodě a poradě, pak to pro ně není hříchem." 2:233

Islám samozřejmě zdůrazňuje vlídnost a dobré zacházení s manželkami:

"A zacházejte s nimi podle zvyklostí uznaných! Jestliže k nim cítíte odpor, je možné, že cítíte odpor k něčemu, do čeho Bůh vložil velké dobro." 4:19

Dle anglického překladu a výkladu je první část přeložena takto:

"A žijte s nimi s úctou! Jestliže k nim..." což znamená mluvte s nimi vlídně, chovejte se k nim laskavě, starejte se o sebe tak, aby vás nalezly přitažlivými, stejně tak jako to očekáváte od nich.

Prorok nám potvrdil vlídnost a dobré chování svými slovy: „Nejlepšími věřícími ve víře jsou ti, kteří mají nejlepší chování, a nejlepší z vás jsou ti, kdo se dobře chovají ke svým manželkám.“ (je na něm shoda, převyprávěno Abú Hurajrou)

Existuje mnoho tradic, které ukazují jak vlídně by měl muž jednat se svou manželkou. Ale je nutné zdůraznit, že toto chování nevychází jen tak z ničeho, nebo-li vychází z celkového konceptu chování muslima. Příkladem může být následující tradice:

Prorok řekl,

"Tomu, komu chybí laskavost a vlídnost, chybí v podstatě všechno dobré." (Muslim)

Islám nepostavil ženu pod muže, neubírá jednomu právo a nevyzvedá druhého. Jakékoliv rozdíly mezi mužem a ženou vyplývají čistě jen z jejich přirozených vlastností a před Bohem jsme si všichni rovni.

"Věřící muži a věřící ženy jsou si vzájemně přáteli a přikazují vhodné a zakazují zavrženíhodné, dodržují modlitbu, dávají almužnu a jsou poslušní vůči Bohu a Jeho poslu. Nad těmi se Bůh věru slituje, neboť Bůh mocný je i moudrý" 9:71

 

-------------------------------

Zdroje:

Korán, překlad p. Hrbek

Hadísy o etice a chování v rodině i ve společnosti (islamweb.cz)

The status of women in Islam - Jamal Badawi

Tafsír ibn Kathír

Sunna - O chování Proroka - vydala Islámská Nadace v Praze

—————

Zpět