Činy a záměry

01.01.2012 09:44

     Nedávno jsem si koupila druhý díl knihy Purification of the soul (Očista duše). Je to souhrn rozsáhlých knih od imámů al Hanbalího, Ibn al-Qajjíma a Abú Hamid al-Ghazaliho. První část se zabývá především očistou naší duše. Druhá část nazvaná Heaven's door (Nebeské dveře) se zabývá především vnějšími činy, které jsou projevy našeho vnitřního záměru. Dále se zabývá důsledky našich vnitřních záměrů a vnějších činů, které se sejdou po naší smrti.

Většinou předmluvu nečtu, ale tentokrát jsem si ji přečetla a velmi mě zaujala část, kterou bych tu ráda přeložila. Chtěla bych, abyste si následující řádky zkusili přečíst s otevřeným srdcem ať jste již jakékoliv víry. Zkuste se na to podívat vaší vírou a zda jsou u vás aplikovatelné, neboť se mi občas zdá, že věřící mají hodně společného, ale skutečnost, že si každý okamžitě dosazuje toho, Koho uctívá, nasazuje tmavé brýle, přes které už se nic jiného nevidí.

"Činy jsou známy a hodnoceny na základě záměrů, které za nimi stojí. A záměry závisí na znalostech. Činy moudrého muže jsou velmi rozdílné od těch nevzdělaného blázna, i přesto že na vnějšek mohou vypadat stejně. Dobré činy závisí na čistém srdci a pouze až je srdce očištěno, se může člověk zabývat vedením činů ostatních. Pokud není srdce učitele zdravé, jak by mohly jeho skutky odrážet jeho slova a jak by mohl učit ostatní?

Zdravé srdce závisí převážně na jeho odloučenosti od světa, neboť touhy pro tento svět jsou rozptýlením vlastního já a dávají příležitost satanu škodit."

(Ahmad Thompson, Londýn 2003, Heaven's door, předmluva)

 

 

—————

Zpět