Džinové a víra v ně

31.12.2011 23:37

Bůh Všemohoucí stvořil různá stvoření, některá z nich jsou nám známá a jiná ne. Jelikož džinové a jejich existence spadají do kategorie neznáma, budeme se omezovat na to, co nám o nich říkají islámské texty.

 

     Korán a sunna nám říkají, že džinové existují, a že existuje důvod jejich existence na tomto světě a tím je uctívání Boha jediného, který nemá žádné partnery. Bůh Všemohoucí říká:

A džiny a lidi jsem jedině proto stvořil, aby Mne uctívali. (51:56)

     Učenci se neshodují v názoru, jaký je rozdíl mezi džiny a šajtány. Někteří říkají, že pojem džin zahrnuje džina stejně jako šajtána (satan). Zahrnuje jak věřící tak i nevěřící džiny. Alláh říká:

Mezi námi jsou věru bezúhonní a jsou mezi námi zajisté i jiní než takoví, my na sekty jsme rozděleni. (72:11)

A také:

A jsou mezi námi ti, kdož do vůle Boží se odevzdali, a jiní, kteří nespravedliví jsou. A ten, kdo do vůle Boží se odevzdal, ten ubírá se cestou správnou. (72:14)

Nicméně, slovo šajtán je užíváno pro nevěřící mezi džiny. Alláh všemohoucí říká:

Vždyť marnotratní jsou bratři satanovi a satan byl vůči Pánu svému nevděčný. (17:27)

     Svět džinů je nezávislý a oddělený, s vlastní odlišnou povahou a vlastnostmi, které jsou ukryty před světem lidí. Džini a lidé mají některé vlastnosti společné, jako například schopnost pochopit a vybrat si mezi dobrým a špatným. Slovo džin pochází z arabského kořene s významem "ukrytý pohledu". Bůh Všemohoucí říká:

A dívá se na vás on i jeho spřeženci z místa, kde je nevidíte. (7:27)

Bůh nám také říká ve Své knize o esenci, ze které byli džini stvořeni. Říká:

Zatímco džiny jsme již dříve vytvořili z ohně prudce spalujícího. (15:27)

Aiša převyprávěla, že Prorok řekl: "Andělé byli vytvořeni ze světla, džinové z ohně a Adam byl vytvořen z toho, co jsem vám popsal." (Muslim)

 

     Druhy džinů:

     Džinové nemají těla, jsou nám neviditelní, ale mohou se zjevovat v různých formách. Mezi nimi jsou někteří, kteří na sebe mohou brát podobu jiných životních forem, např. psů nebo hadů, jiní jsou jako vanoucí vítr, jiní cestují a odpočívají.  Abu Thalabah al-Khushni říká, že Prorok, mír a požehnání s ním, řekl: "Existují tři typy džinů, jedni mají křídla a létají vzduchem, jiní vypadají jako hadi a psi a další cestují a zastavují k odpočinku."  (oznámil Al-Taháwi v Mushkil al-Athár)

 

     Džini a synové Adama:

     Každý jednotlivec mezi syny Adama má džina, který mu byl stanoven jako stálý společník-Qarín. Ibn Masúd převyprávěl, že Prorok Boží řekl: "Není nikdo z vás, kdo by neměl vedle sebe džina jako svého stálého společníka. Oni řekli: Ty také, ó Proroku Boží? On řekl: Já také, ale Bůh mi pomohl a on je podroben tak, že mi pomáhá pouze k dobrému.“ (Muslim)

 

     Jejich schopnosti:

     Bůh dal džinům schopnosti, jaké lidé nemají. Bůh nám říká o některých jejich schopnostech, jako např. schopnost rychle se pohybovat a cestovat. Jeden z džinů zaručil prorokovi Sulejmánovi (Šalamoun), že přenese do Jeruzaléma trůn královny ze Sáby (oblast Jemenu) za dobu, než se člověk ze sedu postaví. Bůh Všemohoucí říká:

I řekl jeden ifrít z džinů: "Já, já přinesu ti jej, dříve než zvedneš se z místa svého. A věru jsem k tomu silný dost i spolehlivý. Pak řekl ten, u něhož bylo vědění z Písma: "Já, já ti jej přinesu, dříve než pohled tvůj se k tobě vrátí!" A když uviděl Šalomoun trůn postavený před sebou, pravil: "Toto pochází z laskavosti Pána mého, aby mne vyzkoušel, jsem-li vděčný či nevděčný. Ten, kdo je vděčný, je jím pro vlastní duši svou, však ten, kdo nevděčný je a Pán můj soběstačný je i štědrý!" (27:39, 40)

 

     Pokrm a nápoj džinů:

     Ibn Masúd vypráví: Jednou se od nás Prorok vzdálil a my jsme o něho začali mít obavy. Vrátil se ráno a vyprávěl nám, co se stalo: „Přišel za mnou vyvolávač z džinů  a já jsem s ním šel a četl jsem pro ně Korán. Vzali mě  sebou a ukázali mi stopy toho, kde byli a stopy jejich ohňů. Ptali se mě na jídlo a já jsem jim řekl: Můžete mít každou kost, nad kterou bylo zmíněno jméno Boží, které se zmocníte, i  s masem, které na ni zůstalo, a zbytky našich ovcí (hnůj) můžete používat jako jídlo pro vaše zvířata." Posel nám (společníkům) řekl: "Tak nepoužívejte (tyto věci = kosti a zbytky po ovcích) pro vaši očistu (jako materiál pro očistu po vyprázdnění), protože to je jídlo a zaopatření vašich bratrů.“ (Muslim)

Věřící džin může jíst jakoukoliv kost, nad níž bylo zmíněno jméno Boží, protože Posel Boží by jim nedovolil něco, nad čím nebylo zmíněno jméno Boží - to patří nevěřícím džinům.

 

     Zvířata džinů:

     Podle hadíthu vyprávěného Ibn Masúdem, který jsme citovali výše, se džin ptal Proroka Božího na jejich zaopatření, a on jim řekl: "... a zbytky našich ovcí jako potravu pro vaše zvířata."

 

     Bydliště džinů:

     Džinové žijí stejně jako my na této zemi. Nejčastěji se nacházejí v ruinách nebo nečistých místech, jako např. toalety, hnojiště, smetiště a hřbitovy. Z toho důvodu nás Prorok učil být opatrní při vstupu na takováto místa, máme pronášet adhkár (připomínat si Boha) předepsaný v islámu. Jedno z nich nám připomíná Anas ibn Málik, když řekl: „Posel Alláha, mír a požehnání Boží s ním vstoupil na toaletu řekl: Ó Bože, hledám u tebe útočiště před každým zlem, ať mužským či ženským. (Buchari). Al Chatábi to vysvětluje tak, že khubuth je množné číslo od khabith (zlo nebo špinavost - mužský rod) a khabaith je množné číslo od khabithah (zlo nebo špinavost - ženský rod), a že jsou tím míněny mužské a ženské formy šajtánů.

 

     Někteří džinové jsou muslimové, někteří nejsou:

     Alláh nám říká, že část džinů řekla:

A jsou mezi námi ti, kdož do vůle Boží se odevzdali, a jiní, kteří nespravedliví jsou. A ten, kdo do vůle Boží se odevzdal, ten ubírá se cestou správnou. (72:14)

 

     Ochrana před džiny:

     Protože džini nás mohou vidět, zatímco my je nevidíme, Prorok, mír a požehnání Boží s ním, nám ukázal mnoho cest, jak se chránit před tím, aby nám ublížili. Máme hledat útočiště u Boha před šajtánem, recitovat súry Al Falaq a Al Nás a jiné vhodné verše z Koránu. Bůh Všemohoucí říká:

Rci: "Pane můj, utíkám se k Tobě před satanů našeptáváním a utíkám se k Tobě, Pane můj, před jejich přiblížením!" (23:97, 98)

Pronášet bismilláh (ve jménu Alláha) před vstupem do domu, jídlem a pitím, před sexuálním stykem, abychom nedovolili šajtánovi vstoupit s námi do domu, jíst s námi naše jídlo a mít pohlavní styk. Podobně vzpomínáním jména Alláha před vstupem na toaletu nebo svléknutím se, což nás bude chránit před tím, aby nás džin mohl v tomto stavu vidět nebo nám ublížit. Prorok, mír a požehnání Boží s ním řekl: "Překážka, která bude bránit džinům před sledováním awry (část těla, která má zůstat zakryta oděvem) synů Adama je pronesení bismilla před vstupem na toaletu." (Tirmidhi)

 

Silná víra a všeobecně náboženství také zabrání džinům, aby někomu ublížili.

 

zdroje:

Korán, islamonline.net, islam-qa.com

—————

Zpět