Jeho manželství

31.12.2011 23:43

 

Proč měl Prorok Muhammad, nmBž, tolik manželek?

 

Jistě si nevzal žádnou ze svých manželek z těch důvodů, o jakých klamně hovoří orientalisté. Nebyly v tom žádné tělesné touhy. Kdyby tomu tak bylo, neoženil by se až ve svých 25 letech s dvojnásobnou vdovou Chadídžou, která byla o 15 let starší než on a měla už několik dětí. Prorok s ní prožil celé své mládí ve štěstí. Když zemřela, nazval ten tok Rokem smutku. Miloval a respektoval ji natolik, že i po její smrti na ni jeho další manželka Aiša cítila žárlivost.

1. Instituce manželství má v Islámu vysokou prestiž. Je nanejvýš chvályhodné a pro zdravé přežití společnosti podstatné.

2. Přestože byl Muhammad, nmAž, jedinečným a pozoruhodným člověkem, nikdy netvrdil, že je nesmrtelný nebo božského původu. Žil jako člověk a jako takový zemřel. Manželství pro něj bylo proto přirozené.

3. Žil v nesmírně horkém podnebí, v němž na člověka těžce doléhají jeho fyzické touhy a kde lidé fyzicky dospívají velmi brzy. Přesto se nedotkl ženy až do svých 25 let, kdy se poprvé oženil. V celé Arábii byl znám pro svou bezúhonnost a říkali mu al-Amín (nejdůvěryhodnější) – tento titul označoval nejvyšší úroveň morálního života.

4. První manželství uzavřel s dvakrát ovdovělou ženou, která byla o 15 let starší než on. Sňatek navrhla ona. V té době si mohl najít řadu hezčích a mladších dívek, pokud by toužil po fyzických věcech.

5. Až do svých 50 let žil pouze s touto ženou (až do její smrti ve věku 65 let), během té doby se nikdy podruhé neoženil ani neměl intimní vztah s další ženou, i když to v jeho společnosti bylo běžné.

6. Po její smrti žil nějakou dobu bez ženy a pak si vzal Sawdu, která emigrovala do Habeše a jejíž manžel cestou zemřel. Mohamed, nmAz, ji sňatkem pomohl v její těžké životní situaci. Sawda byla starší než on, nebyla hezká ani příliš příjemná, byla zbrklá a vznětlivá.

7. Později v tomtéž roce navrhl sňatek mladé dívce Aiši, dceři svého drahého přítele. Tento sňatek tak ještě více upevnil jejich vztahy. Manželství bylo naplněno až po několika letech po emigraci do Medíny. Prorok žil se svými dvěma ženami 5 nebo 6 let a až do svého 56 roku další sňatky neuzavíral.

8. Od 56 do 60 roku uzavřel rychle za sebou 9 manželství. V posledních 3 letech svého života už se neoženil. Většinu svých manželství tedy uzavřel během 5 let, kdy procházel ve svém poslání nejobtížnějším obdobím. Byly tehdy sváděny nejobtížnější bitvy a problémy. V té době vznikalo islámské zákonodárství a pokládaly se základy islámské společnosti.

Skutečnost Muhammad, nmBž, byl nejvýraznější osobností těchto událostí a středem, kolem něhož kroužily a skutečnost, že v té době uzavřel většinu svých manželství, je nesmírně zajímavý jev vyvolávající pozornost historiků, zákonodárců. sociologů, psychologu atd. a nelze jej vysvětlit jednoduše pomocí fyzických půvabů a hříšných vášní.

9. S výjimkou jediné ženy byly všechny jeho manželky vdovy nebo rozvedené, ani jedna z nich nebyla proslulá svou krásou nebo tělesnými půvaby. Mnohé byly starší než on a všechny u něj hledaly pomocnou ruku a úkryt, nebo mu byly darovány, ale on z nich učinil právoplatné manželky.

10. Muslimové měli také mnoho válečných zajatkyň, které měla také nárok na bezpečí a ochranu. Neměly být zabíjeny a neměla se jim upírat žádná práva, lidská nebo fyzická. Naopak se jim dostalo pomoci, aby mohly uzavírat právoplatná manželství s muslimy, nestávaly se s nich tedy konkubíny nebo obyčejné milenky (srovnejte s dnešními válečnými situacemi, např. co prožívaly ženy v Bosně). Šlo o další morální břemeno uvalené na muslimy, museli se o ně podělit, protože šlo o společnou zodpovědnost. Muhammad, nmBž, tedy opět nesl svůj díl a převzal některé zodpovědnosti, když se oženil se dvěma zajatkyněmi.

11. Uzavřením většiny manželství chtěl Prorok, nmAž, vyloučit systém kast, rasovou a národnostní nesnášenlivost a náboženské předsudky, pozvednout status vdov (viz úděl vdov v některých jiných náboženstvích). Oženil se také s velmi prostými  a chudými ženami. Vzal si koptskou dívku z Egypta, židovku odlišného náboženství a rasy, černošskou dívku z Habeše. Nespokojoval se s pouhým učením o bratrství a rovnosti, ale to, co učil, mínil opravu vážně a předával do praktického života.

Muhammad, nmBž, žil nanejvýš jednoduchým, uzavřeným a skromným životem. Přes den byl velmi zaměstnaný, byl hlavou státu, soudcem, velitelem, učitelem a pod. V noci byl nejzbožnějším člověkem, měl ve zvyku 2/3 noci probdít v modlitbách a meditacích. Jeho veškerý nábytek sestával z rohoží , džbánů, přikrývek a dalších jednoduchých věcí, přestože byl králem a panovníkem Arábie. Jeho život byl tak přísný a jednoduchý, až se ho jeho manželky pokoušely získat pro světské pohodlí, ale nikdy se jim to nepodařilo. Je zřejmé, že nešlo o člověka zabývajícího se světskými radostmi a vášněmi.

Žádnou ze svých manželek si nevzal kvůli svým tělesným touhám nebo světským přáním, ale kvůli Islámu, aby posílil vazby mezi lidmi a novým náboženstvím, zvlášť protože příbuzenské a pokrevní vztahy byly mezi Araby velmi respektovány. Žádnou si také nezval proti její vůli. Oženěním se s těmito ženami Prorok mířil ke sjednocení Arabů a vyřešení mnoha problémů. Jeho ženy se staly Matkami věřících, učitelkami muslimské ummy zvláště v rodinných a ženských záležitostech a předaly nám mnoho znalostí z jeho rodinného života, dokonce i z nejintimnějších oblastí.

Všimněte si také, že během Prorokova, nmBž, života ho jeho nepřítele nazývali lhářem, kouzelníkem, bláznem a podobně, ale nikdy nehovořili posměšně o jeho manželstvích. Polygamie byla v této době běžnou součástí života a v mnoha společnostech zůstává dodnes, i když ji oficiálně zákony mohou zakazovat.

Více o důvodech Prorokových manželstvích si můžete přečíst v knize od Hammudah Abdalati, Zaostřeno na Islám.

 

Manželky Proroka

Prorok, nmBž, si vybral své ženy z nejpočestnějších žen a učinil je Matkami věřících, čímž si zasluhují velkou úctu. Bůh Vznešený sám určil, aby čistota jejich manželského svazku zůstala z úcty k Jeho Poslu, nmBž, uchována i po jeho smrti a to dle výroků Koránu:

Prorok je blíže věřícím než oni sobě navzájem a jeho manželky jsou jejich matkami. 33:6

A není vám dovoleno obtěžovat Posla Božího ani ženit se s vdovami, které po něm zůstanou. něco takového je před Bohem hřích nesmírný. 33:53

CHADÍDŽA BINT CHUWAJLID

Byla první Prorokovou manželkou a prvním člověkem, který uvěřil v jeho poselství. Prorok si ji vzal ve 25 letech, jí bylo tehdy 40. Zemřela ve věku 65 let, s Prorokem žila tedy jako jediná manželka celých 25 let. Z předchozích manželství měla několik dětí, s Prorokem, nmBž, měla 4 dcery a 2 syny, kteří ale v mladém věku zemřeli.

SAWDA BINT ZAMA´H

Sawda se svým prvním manželem kvůli Islámu opustila Mekku a emigrovala do Abysinie. Při návratu do Mekky její muž zemřel, ona zůstala (ve veku 55-80 let dle různých autorů) bez ochránce a živitele. Kdyby se vrátila ke své rodině, čekalo by ji mučení i smrt, protože by ji nutili vzdát se své víry. Když se o jejím případu doslechl Prorok, nmBž, vzal si ji za ženu, aby ji ochránil. Lidé z jejího kmene byli Prorokovu velmi vděčni a stali se muslimy.

AIŠA BINT ABÚ BAKR

Aiša byla dcerou Abu Bakra, Prorokova nejbližšího přítele. Vzal si ji kvůli upevnění jejich vztahů a také protože ohledně ní měl zjevení. Byla příliš mladá, proto Prorok čekal 3 roky, než došel sňatek naplnění. Tak časné sňatky ovšem nebyly v té době ničím výjimečné, neboť Aišu ještě předtím požádal o ruku jiný muž.

HAFSA BINT UMAR IBN AL-CHATTÁB

Hafsa byla také vdovou a dcerou Prorokova nejlepšího přítele Umara. Prorok ji chtěl utěšit v jejím smutku a poctít svého přítele Umara sňatkem s jeho dcerou. Hafsa již byla dosti stará a i sám Prorok, nmBž, již měl 55 let.

ZAJNAB BINT CHUZEJMA

Byla také vdovou, její muž padl v bitbě u Badru. Když se Prorokovi, nmBž, doneslo, že zůstala sama bez jídla a podpory, navrhl ji sňatek. Zajnab bylo tehdy asi 60 let (dle některých zdrojů). S Prorokem žila krátce (snad 2 měsíce), brzy zemřela.

UMM SALAMA

Byla vdovou a zůstala sama se 4 sirotky. Prorok, nmBž, ji nabídl manželství ,aby mohl pečovat o její 4 dcery. Ona ale zpočátku jeho nabídku odmítala, protože se cítila příliš stará a nechtěla ho zatěžovat příliš velkým břemenem. Prorok ji však odpověděl, že mu na věku ani na závazcích nezáleží. V té době měl Prorok, nmBž, 57 let.

ZAJNAB BINT DŽAHŠ

Byla Prorokovou sestřenicí a bývalou manželkou Zajda ibn al-Harítha, což byl Prorokův otrok a adoptovaný syn. Manželství Zajnab a Zajda mělo na obyvatele Mekky velký vliv, neboť zrovnoprávnilo svobodného člověka s bývalým otrokem. Když se Zajnab rozvedla a vzal si ji za ženu Prorok, nmBž, ukončil tím předislámský zvyk, který považoval adoptované syny v právní oblasti za skutečné .

DŽUWAJRÍJA BINT AL-HÁRITH

Lidé kmene al-Mustaliq vyhlásili muslimům válku a padli do zajetí. Ženy byly podle arabského zvyku vzaty do zajetí. Jednou z nich byla i Džuwajríja, jejíž manžel zemřel v bitvě. Se zajatci se v předislámské době zacházelo nelidsky, byli považováni za podřadné a vykonávali ty nejhorší práce. Prorok, nmBž, tyto zvyky zrušil. Oženil se s Džuwajríjou a ostatním tak ukázal, že všichni lidé jsou si rovni. Když se o tom sňatku ostatní doslechli, okamžitě propustili všechny otroky z kmene al-Mustaliq a celý kmen po tomto projevu velkorysosti ze strany muslimů přijal Islám.

SAFÍJA BINT HUJAJJ IBN ACHTÁB

Pocházela z židovského kmene Chajbar. Padla v bitvě do zajetí a Prorok ji dal na vybranou - buď ji propustí a ožení se s ní a nebo ji vrátí jejím příbuzným. Zvolila sňatek s ním, neboť na ní zapůsobila jeho životní dráha, postavení a laskavé jednání. Stala se muslimkou a jejího příkladu následovalo několik dalších příslušníků jejího kmene. Zajímavé je, že Safíja jako dcera nejvyššího rabína věděla už dlouho předtím, že Muhammad, nmBž, je posledním prorokem, kterého očekávali židé. Sama vyprávěla Prorokovi, nmBž, že o tom věděl i její otec, protože byl Muhamamad přesně popsán v Tóře. Safíja byla velmi vzdělaná a učila lidi Islám.

RAMLA BINT ABÍ SUFJÁN

Jinak zvaná také Umm Habíba, byla dcerou Abú Sufjána, vůdce Kurajšovců a vládce Mekky. Její otec a matka byli největšími protivníky muslimů. Přijala Islám a emigrovala do Abysinie se svým manželem. On však zemřel a ona zůstala sama v hladu a chudobě. Když se o tom Prorok, nmBž, dozvěděl, napsal etiopskému králi Negusovi dopis s prosbou, aby se o ní postaral. Později přijala jeho nabídku k sňatku a tímto Prorok také zmírnil nepřátelství její rodiny. Její otec Abú Sufján byl s tímto manželstvím také spokojen, protože pořád šlo o jeho dceru a jméno rodiny a byl poctěn, že si jeho dceru vzal za ženu samotný Prorok. Abú Sufján se nakonec také stal muslimem.

MARIA BINT ŠAMÚN

Během svého pobytu v Medíně začal Prorok, nmBž, rozesílat dopisy vládcům okolních zemí a žádal je, aby přijali Islám. Jedním z nich byl i koptský patriarcha z Egypta. Po přečtení dopisu poslal Prorokovi jako dar dvě krásné dívky a další dary. Prorokův vyslanec přijal dary a cestou do Medíny vykládal dívkám o Islámu a Muhammadovi, nmBž. Dívky přijaly Islám a když dorazily do Medíny, Prorok si vzal jednu z nich za ženu (Marii). Osvobodil ji a ona si uvědomila, že také Hagar byla darem egyptského krále Abrahámovi.

MAJMÚNA BINT AL-HÁRITH

V sedmém roce po emigraci z Mekky do Medíny se Prorok oženil naposledy. Majmúna byla švagrovou Prorokova strýce Ibn Abbáse a byla také druhou ženou, která po Chadídže uvěřila Prorokovu poslání. Tímto sňatkem se Prorok sblížil s lidmi Hilálí, kteří později přijali Islám. Byla už také velmi stará.

Podrobnosti o Prorokových svatbách je možné dočíst se kdekoliv na internetu, v knihách a Prorokově síře. V sekci Biografie jsou některé příběhy uvedeny. Co se týká věku Prorokových manželek, zdroje se někdy liší.

* nechť mu Bůh požehná a dá mír

—————

Zpět