Koncept Boha v křesťanství, židovství a islámu

31.12.2011 22:51

Shlédla jsem malou přednášku (která prozatím ještě není u konce) na téma Koncept Boha v různých náboženstvích a ráda bych se o ní podělila. Přednášejícím byl dr. Zákir Naik. Dr. Naik uvedl pouze verše Bible a Koránu a jiné svaté knihy ostatních náboženství jako hinduismu, sikhismu... Nebyly zde uvedeny jiné zdroje.

Vzhledem k tomu, že jsou křesťané, kteří věří v Boha Jediného, ne Ježíše, mír s ním, jako Boha a nebo trojici (snad mi ti, kteří v Boha Jediného nevěří odpustí a nebudou se snažit o sáhodlouhou debatu se snahou mě přesvědčit o opaku), uvádím zde verše Nového Zákona, které o této skutečnosti hovoří.

 Není záměrem tohoto článečku vyvolat mezináboženskou průtrž "kdo z koho", ale spíše jen o osvěžení toho, co máme společné. Nejsem znalec křesťanství, nebo snad expertka na judaismus či islám. Jsem pouze služebnice Milosrdného, která se snaží dělit o své poznatky Bohem darované. A jen On je hoden našich chval.

 

Koncept Boha v židovství - Starý Zákon

Následují verše Starého Zákona, které ukazují na koncept Boha v judaismu.

Slyš, Izraeli, Hospodin Bůh náš, Hospodin jeden jest. Dt 6: 4

Já, já jsem Hospodin, a žádného není kromě mne spasitele. Iz 43: 11

Já jsem Hospodin, a není žádného více, kromě mne není žádného Boha. Přepásal jsem tě, ačkoli mne neznáš, Aby poznali od východu slunce i od západu, že není žádného kromě mne. Jáť jsem Hospodin, a není, žádného více. Iz 45: 5

Rozpomeňte se na první věci od věků stalé, nebo já jsem Bůh silný, a není žádného více Boha, aniž jest mně podobného. Iz 46: 9

Nebudeš míti bohů jiných přede mnou. Neučiníš sobě rytiny, ani jakého podobenství těch věcí, kteréž jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž u vodách pod zemí. Nebudeš se jim klaněti, ani jich ctíti. Nebo já jsem Hospodin Bůh tvůj, Bůh silný, horlivý, navštěvující nepravost otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteříž nenávidí mne, Ex 20: 3-5

Nebudeš míti bohů jiných přede mnou. Neučiníš sobě rytiny, ani jakého podobenství těch věcí, kteréž jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž jsou u vodách pod zemí Nebudeš se jim klaněti, ani jich ctíti. Nebo já jsem Hospodin Bůh tvůj, Bůh silný, horlivý, navštěvující nepravost otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteříž nenávidí mne, Dt 5: 7-8

Koncept Boha v křesťanství - Nový Zákon

Vzhledem k tomu, že Bible celkově neobsahuje žádné verše, které by jasně a zřetelně slovy Ježíše říkaly, že je Bůh a nebo že lid vyzýval, aby jej uctíval, uvádím verše, které hovoří o Bohu Samotném.

Ješte bych ráda uvedla, že islám je jediné nekřesťanské náboženství, které uznává zázračné zplození Ježíše, mír s ním, uznává jeho zázraky uzdravování slepých a leprů. Žádný muslim není opravdovým muslimem, pokud nevěří v proroctví Ježíše, mír s ním. Neboť součástí víry v islámu je víra ve všechny posly a proroky od Adama až po Mohameda, mír s nimi se všemi.

A teď již následují uvedené verše:

Otec můj, kterýž mi je dal, větší jest nade všecky, J 10: 29

Nemohuť já sám od sebe nic činiti. Jakžť slyším, takť soudím, a soud můj spravedlivý jest. Nebo nehledám vůle své, ale vůle toho, kterýž mne poslal, Otcovy J 5: 30

Odpověděl Ježíš a řekl jemu: Miluje-li mne kdo, slova mého ostříhati bude, a Otec můj bude jej milovati, a k němu přijdeme, a příbytek u něho učiníme. Kdožť nemiluje mne, slov mých neostříhá; a slovo, kteréž slyšíte, neníť mé, ale toho, kterýž mne poslal, Otcovo. J 14:23-24

Totoť jest pak věčný život, aby poznali tebe samého pravého Boha, J 17: 3

Následující verš ukazuje skutečnost, že Ježíš, mír s ním, svými slovy řekl, že nepřišel rušit žádné zákony ...

Nedomnívejte se, že bych přišel rušiti zákona aneb proroků. Nepřišelť jsem rušiti, ale naplniti. Amen zajisté pravím vám: Dokudž nepomine nebe i země, jediná literka aneb jeden puňktík nepomine z zákona, až se všecky věci stanou. Protož zrušil-li by kdo jedno z přikázaní těchto nejmenších, a učil by tak lidi, nejmenší slouti bude v království nebeském. Kdož by pak koli činil i učil, ten veliký slouti bude v království nebeském. Nebo pravím vám: Nebude-liť hojnější spravedlivost vaše nežli zákonníků a farizeů, nikoli nevejdete do království nebeského. Mt 5: 17-20

což nás odkazuje zpět na přikázání Starého Zákona a tedy konceptu Boha v judaismu:

Nebudeš míti bohů jiných přede mnou. Ex 20: 3-5

Slyš, Izraeli, Hospodin Bůh náš, Hospodin jeden jest. Dt 6: 4

Já, já jsem Hospodin, a žádného není kromě mne spasitele. Iz 43: 11

Já jsem Hospodin, a není žádného více, kromě mne není žádného Boha. . Iz 45: 5

...a není žádného více Boha, aniž jest mně podobného. Iz 46: 9

Koncept Boha v islámu - Korán

Koncept Boha v islámu je velmi zřetelně, stručně a jasně vysvětlen přímo celou kapitolkou Koránu.

Rci: „On Bůh je jedinečný, Bůh sám o sobě věčný. Neplodil a nebyl zplozen a není nikoho, kdo je mu roven.“ súra Upřímnost víry 112: 1-4

 

Na závěr bych uvedla verše Koránu, které snad vše krásně shrnují:

Rci: „Vlastníci Písma! Pojďte ke slovu rovnému pro nás i pro vás a shodněme se, že nebudeme sloužit nikomu leč Bohu a nebumeme k Němu nic přidružovat a že si nebude brát jeden druhého za Pána místo Boha!“ 3:64




--------------------

zdroj:

Bible kralická

Korán

—————

Zpět