Modlitba hledání Boží rady

01.01.2012 09:51

Istikhára

      Esmeralda Zlopočasná zřejmě bude "expertka" na islám, alespoň tak působí její blog na eurabii s jejím seriálem "islámské vúdú" a nebo překládá od nějakého "experta" a nebo se snaží dát zapravdu svému "příjmení". Ale pojďme se od ní poučit o tom, v co vlastně islám věří, protože to, co píše je záhadou i mě.

Píše: "Jedným z najčastejších kúziel čiernej islamskej mágie je istikhara.To je používanie Koránu ako talizmanu alebo čítanie Koránu na dosiahnutie niekoľkých magických výsledkov..."

Zřemě asi bude znát jiný islám než já, protože istikhára je modlitba žádosti o vedení a radu. Není to žádná magie, ani kouzlo, ani se nepoužívá Korán jako talisman, ani se za nikým nechodí. Pouze se vykonají dvě rakkát a člověk pak prosí Boha o Jeho radu a vedení správným směrem, neboť muslimové věří, že Bůh je Vševědoucí. Muslimové se tak osobně radí s Bohem o tom, co je pro ně, jejich rodiny, jejich život na tomto světě i oném lepší. Radí se vesměs o čemkoliv, co se jim zdá rozhodující. Například před tím, než se přestěhují, než se ožení, než koupí movitost, než začnou někde pracovat atd. Odpověď pak přichází formou snů nebo pocitů. Pokud je ta věc pro nás dobrá, Bůh nám ji ulehčí, a pokud pro nás dobrá není, budeme čelit různým komplikacím. Bůh je Přítelem věřících, je Rádcem a Pomocníkem.

Pro zájemce vykonání modlitby istekháry připojuji podrobnější překlad o tom co je, kdy se dělá, proč se dělá a jak se vykonává...


Odpověď: Chvála buď Bohu

Istikhara je sunna modlitba, kterou Prorok, nmBž, předepsal pro kohokoliv kdo chce vykonat nějaký čin, ale váhá. Modlitba istiharah modlitba je zahrnuta do 8mi bodů:

1* Definice

Istikhara v arabštině znamená hledání rady k rozhodnutí zahrnujíce něco. Je řečeno v arabštině istakhir Allaha jakhir laka (hledání rady od Boha a On nás povede (ke správnému rozhodnutí). V šariá terminologii Istikharah znamená hledání rady (k pravému rozhodnutí) např. Hledání rady v tom, co Alláh ví nejlépe a co je nejvíce správné rozhodnutí, modlitbami nebo duou (prosbou) převyprávěnou ohledně Istikharah.

2* Pravidlo

Učenci se jednohlasně shodují že istikharah je sunna. Důkaz, že je předepsána je z tohoto hadísu převyprávěném al-Bukhárim od Džábira (nechť je s ním Alláh spokojen), který řekl: "Posel Boží, nmBž, učívával jeho společníky vykonat istikharah v každé záležitosti, stejně tak jako je učil súrám z Koránu. Řekl: 'Pokud někdo přemýšlí nad rozhodnutím musí ji vykonat, nechť se modlí dvě rak'ah nepovinné modlitby a pak řekne:

Alláhumma inni astakhíruka bi 'ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa as'aluka min fadlika, fa innaka taqdiru wa lá aqdir, wa ta'lamu wa lá a'lam, wa anta 'allám al-ghujůb. Alláhumma fa in kunta ta'lamu hádha'l-amra (teď se má zmínit o té záležitosti) khajran li fi 'ádžil amri wa ádžilihi (nebo: fi díni wa ma'áši wa 'áqibati amri) faqdurhu li wa jassirhu li thumma bárik li fihi. Alláhumma wa in kunta ta'alamu annahu šarrun li fi díni wa ma'áši wa 'áqibati amri (nebo: fi 'ádžili amri wa ádžilihi) fasrifni 'anhu (wasrafhu 'anni) waqdur li al-khayr hajthu kána thumma radini bihi

(O Alláh, hledám tvou radu (ve vykonání rozhodnutí) sílou Tvé znalosti a vyhledávám možnost silou Tvé moci a žádám Tě o Tvé velikou štědrost. Ty máš moc já nemám žádnou. A Ty víš a jí nevím. Ty jsi Znalcem všech skrytých věcí. O Alláh, pokud je v Tvých znalostí,že tato záležitost (zmínění ji jménem) je pro mě dobrou na tomto světě a i v oném (nebo: v mé víře, mém živobytí a mých záležitostech) poté mi ji ustanov, učiň mi ji jednoduchou a požehnej mi ji. A pokud je v Tvé znalosti, že je pro mě špatná a pro mou víru, moje živobytí a mé záležitosti (nebo: pro obojí jak tento svět tak i onen) poté odvrať mě od ní (a ode mě ji odvrať) a ustanov pro mě dobré jestli to bude a učiň mě s tím spokojen)." (Převyprávěno al-Bukhárím na několika místech v sáhihu 1166)


3* Moudrost z předepsání

Důvod proč je Istikharah předepsána je odevzdání se do Božího nařízení a praktická demonstrace, že nikdo nemá síly a moci sám o sobě. Znamená to se obrátit k Bohu a hledání sdružení dobra tohoto světa a onoho. Abychom toto získali, musíme zaklepat na dveře Krále, Boha, nechť je oslaven a není zde nic více prospěšnějšího v této záležitosti než salát (modlitba) a du'á (prosba), jelikož zahrnují uctívání Boha a vyjádření našich potřeb Jemu. Poté co jsme vykonali Istikharu máme vykonat to, co cítíme jako nejlepší.

4* Důvod pro její vykonání

V jakých situacích bychom se měli modlit Istikharu? Čtyři madhabs souhlasí, že je Istikhara předepsána v případech, kdy člověk neví, jaké je správné rozhodnutí. V záležitostech, kdy víme co je špatné a co dobré jako u činů uctívání, dělání dobrých skutků, hříchů či zlých činů, není potřeba vykonat Istikharah. Ale pokud se snažíme najít pravý čas k vykonání něčeho, jako například vykonat letos Hádždž, z důvodu že je zde možnost střetu s nepřítelem či nějaký soud, nebo zda jít s jistým člověkem, pak je vhodné se modlit Istikharah. Ale není zde místo k modlení Istikhary pokud se jedná o záležitosti povinné, harám nebo makrúh. Istikhra má co dělat s věcmi doporučenými či povolenými. Istikhara není normálně vyžadovaná u věcí, které jsou doporučeny, ale spíše v případech konfliktu, kdy člověk má dvě možnosti a musí se rozhodnout s čím začít nebo co nevykonat.

5* Kdy by měla Istikhara začít

Člověk, který se chce modlit Istikharu by měl mít otevřenou mysl a neměl by být ještě rozhodnut. Fráze "Pokud se z vás někdo rozhoduje" ukazuje, že Istihara by měla být modlena když někdo o něčem přemýšlí, kdy skrze požehnání modlitby a du'a to co je dobré se k němu přiblíží. Člověk by se neměl modlit Istikharu když se rozhodl něco vykonat, ale není si tím jistý. Kdyby se jinak člověk modlil s každou myšlenkou, která mu přejde myslí, nepřestal by se modlit a zahodil by všechen jeho čas jejím vykonáním.

6* Hovoření s lidmi před jejím vykonáním

Al-Nawawi řekl: Je mustahabb (doporučeno) před modlením istikhary to s někým prodiskutovat, s někým kdo je upřímný a kdo má zkušenost, kdo je důvěryhodný v jeho náboženském závazku a znalostech. Alláh řekl: " a poraď se s nimi ve vašich záležitostech" (Rod Imránův: 159)

7* Co máme recitovat během Istikhary

Jsou zde tři názory na to, co má být recitováno během Salat al-Istikharah:

a) Hanafi, Máliky a Šáfi říkají, že je mustahab po recitování Al-Fatiha recitovat Qul ja ajuha'l-káfirůn (súra Nevěřící) v prvních dvou rak'ah a Qul huwa Alláhu ahad (Upřímnost víry) v druhé. Al-Nawawi vysvětlil důvod: Je vhodné recitovat tyto v modlitbách, ukázat upřímnost a vyjádření ponechání našich záležitostech Bohu. Říkají že je povoleno přidat i jiné verše s kontextem myšlenky vykonání rozhodnutí či volby.

b) Někteří Salafi říkají, že k modlení Istikhary je dobré přidat po recitaci al-Fatiha následující verše u prvních svou rak'ah:
"Pán tvůj tvoří, cokoli chce, a volí, zatímco pro ně volba není. Sláva Bohu! On vznešenější je než to, co k Němu přidružují. Pán tvůj dobře ví, co hrudi jejich skrývají, i to, co najevo dávají. On je Bůh a není božstva kromě Něho, Jemu náleží chvála na tomto i onom světě a Jemu přísluší rozhodnutí a k Němu budete navráceni." (28: 68-70)

A tyto následující verše v druhé rak'ah:

"A ani věřícímu, ani věřící není dána volba v záležitostech jejich, jakmile Bůh a posel Jeho věc jednou rozhodli; a kdo neposlouchá Boha a posla Jeho, ten zbloudil zjevným zblouděním." (33: 36)

c) Hanbali a někteří fuqaha neříkají žádné určité verše k recitaci při modlení Isthikharah.


8* Kdy máme recitovat dua

Hanafi, Máliky, Šafi a Hanbali řekli, že du'a by měla být recitována ihned po modlitbě. Toto je v souladu s tím, co bylo převyprávěno Poslem Božím, nmBž v hádisu . Al-Mawsů'ah al.Fiqhijjah čásr´t 3, str. 241

Sheikh Al-Islam Ibn Tajmijah řekl ve Fatwě Al-Kubra: Na otázku zda du'a má být recitována během modlitby a nebo po salám odpověděl: Je povoleno recitovat dua Istikhary před či po salám, ať se již modlíme al-istikhru či jinou modlitbu. Recitování du'a před salám je preferováno, jelikož Prorok, nmBž, recitoval hodně du'a před salám a uctívatel před řečením salám je stále ve stavu modlitby, proto je lépe recitovat du'a v této době.


A Alláh ví nejlépe.

Z www.islam-qa

 

 

—————

Zpět