Otevíratelka Knihy - súra č. 1

31.12.2011 23:26

Otevíratelka Knihy

Súra al Fátiha

 

1. Bismi ´lláhi ´r-rahmáni ´r-rahím

2. al-hamdu li-lláhi rabbi ´l-cálamín

3. ar-rahmáni ´r-rahím

4. máliki jawmi ´d-dín

5. ijjáka nacbudu wa ijjáka nastacín

6. ihdiná ´s-siráta ´l-mustaqím

7. siráta ´lladhína ´ancamta calajhim ghajri´l-maghdúbi calajhim wa lá ´d-dálín.

 

 

Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

Chvála Bohu, Pánu lidstva veškerého*,
Milosrdnému, Slitovnému,
vládci dne soudného!
Tebe uctíváme a Tebe o pomoc žádáme,
veď nás stezkou přímou,
stezkou těch, jež zahrnuls milostí Svou,
ne těch, na něž jsi rozhněván, ani těch, kdo v bludu jsou.

*Pán Alamín(ů) (lidstva, džinů a všeho co existuje)

 

Verš 1:2 - Pán: Toto slovo použito v Koránu je Rabb. Není zde žádné slovo v angličtině rovno slovu Rabb. Znamená Jeden Jediný Pán pro celý vesmír, jeho Stvořitel, Majitel, Pořadatel, Mistr, Planovatel, Držitel, Opatrovník a Dárce bezpečnosti. Rabb je také jedno ze jmen Alláha.
 
Verš 1:2 - Převyprávěl Abú Said bin Al-Mu'alla: Zatímco jsem se modlil v mešitě, Posel Boží na mě zavolal, ale já jsem mu neodpověděl. Později jsem mu řekl, že jsem se modlil. On mi řekl: "Neřekl Alláh - Odpověz Bohu (poslušnosti) a jeho Poslu, když tě zavolá." (Verš 8:24) Poté mi řekl: "Naučím tě súru, která je nejskvělejší súrou v Koránu, před tím, než opustíš mešitu. Řekl jsem mu: "Neřekl jsi mi, že mě naučís nejskvělejší súru před tím než opustím mešitu?" Odpověděl: "Al-hamdu lillahi Rabil-alamin (chvála a díky buď Bohu, Pána Álamín (lidstva, jinů a všeho co existuje), Súra Al-Fátiha, která je As-Sab Al-Mathani (sedm opakovaných veršů) a Největší Korán, který mi byl seslán." (Sahih Al.Bukhari. vol. 6, hadís 1)
 
Verš 1:6 - Provázení dvou druhů:
 
a) Provázení Taufiq = absolutně od Boha, např. Alláh otevře někomu srdce k obdržení pravdy (od nevěřícna k Islámskému Monoteismu)
b) Provázení Irshad = skrze kázání Poslů Božích a zbožných učenců, kteří kážou pravdu (Islámský monoteismus)
 
Verš 1:6 - Cestou Proroků, Siddiqún (těch následovníků Proroka, kteří byli mezi prvními a nejvíce v něj věřili jako Abú Bakr As-Siddiq), martyrů a spravedlivých (jak Alláh řekl - 4:69 - "Ti, kdož poslouchají Boha a posla, budou spolu s proroky, bezúhonnými, mučedníky a zbožnými, jimž všem Bůh prokázal milost. A jak překrásní to budou společnici!")
 
Verš 1:7 - Převyprávěl Adi bin Hatim: "Zeptal jsem se Proroka (saw) na prohlášení Boha - Gharil maghdubi alajhim (ne těch, na něž jsi rozhněván)" Odpověděl: "To jsou Židé" a na Walad dalin (ani těch, kdo v bludu jsou) odpověděl: "Křesťané jsou těmi, jenž v bludu jsou. (Tento hadís byl citován At-Tirmidhim a Musnad Abu Dawudem)

Hadíth qudsi 8

Převyprávěno Abú Hurrayrou: "Modlení provedeno někým, kdo nerecitoval
Essenci Koránu v průběhu, je vadné (a on zopakoval tato slova 3*),
nedostatečné (neúplné). Někdo se zeptal Abú Hurajry: (i přesto) že stojíme za
imamem? On řekl: Recitujte si to sami pro sebe, protože jsem slyšel Proroka
(saw) říci: Alláh (swt) řekl:

Rozdělil jsem modlitbu mezi Mne a Mé služebníky do dvou polovin, a Můj služebník nechť má o co si žádal. Když služebník řekne:

Al-hamdu lilahi rabbi l-alamin, Alláh (swt) řekne : Můj služebník mě vychvaluje.

A když řekne: Ar-rahmani r-rahim, Alláh (swt) Můj služebník Mě
zvelebuje,

a když řekne: Máliki jawmi d-din, Alláh (stw) řekne:
Můj služebník se oddal do Mé moci.

A když řekne: Ijáka na'budu wa ijáka nasta'ín, On řekne: toto je mezi Mnou a Mým služebníkem, a Můj služebník nechť má to o co si žádá.

A když řekne: Ihdina -s-sirata l-mustaqím, siratal ladhina anamta alajhim ghajril-maghdubi alajhim wa la d-dálin, On řekne: Toto je pro Mého služebníka a Můj služebník nechť má o co si žádá.

 

Hadísy k verši 1:7
 
Vypravování o Zaid bin Amr bin Nufail


Převyprávěl Abdullah bin Umar: Prorok potkal Zaid bin Amr bin Nufail na dně (údolí) Baldah, před tím, než mu byl Korán vyjeven. Jídlo bylo prostřeno před Proroka (nmBž), ale on z něj odmítl jíst. (Poté bylo předneseno před Zaida), který řekl: "Nejím z ničeho, co bylo zabito na vašem nusub* ve jménu vašich bohů. Jím pouze to (zvířata) kde bylo zmíněno slovo Boží v okamžiku zabití." Zaid kritizoval způsob, jakým Kuraiš zabíjeli svá zvířata a říkával: "Alláh stvořil ovci, a On ji seslal vodu z nebes a nechal pro ni vyrůst  trávu, a přece ji zabíjíte ve jménu jiných než Alláhovém." Říkával tak, jelikož odmítal takovéto praktiky a považoval je za něco ohavného.
 
*Nusub - (jednotné číslo od Ansab). An-nusub byly kamenné oltáře na přesně určených místech či hrobech, kde bylo obětování provedeno v určité období k příležitostem a sezónám idolů, džinů, andělů, zbožných mužů, svatých, v důsledku jejich uctívání či při vyžadování nějakých výhrad či požadavků.
 
Převyprávěl Ibn Umar: "Zaid bin Amr Nufail šel do Šam (region skládající se ze Sýrie, Libanonu, Palestiny a Jordánska) s hledáním pravdivé víry k následování. Potkal židovského učence a zeptal se jej na jejich víru. Řekl: "Chci přijmout tvou víru, řekni mi tedy něco o ní." Žid odpověděl, "Nepřijmeš naši víru, dokud neobdržíš svou část Božího hněvu." Zaid řekl: "Neutíkám kromě před Božím hněvem, nikdy jej neobdržím pokud mám možnost se jemu vyhnout. Můžeš mi říci o nějaké další víře?" Odpověděl: "Nevím o žádné jiné víře kromě hanífa (islámský monoteismus)" Zaid se zeptal: "Co to je haníf?" Odpověděl: "Haníf je víra (Proroka) Abrahama, nebyl ani židem ani křesťanem a neuctívával nikoho jiného než Boha (Samotného) - Islámský monoteism." Poté šel Zaid dále a potkal Křesťanského učence a zeptal se ho stejně tak. Křesťan mu odpověděl: "Nevstoupíš do naší víry, dokud neobdržíš svou část Božího prokletí." Zaid řekl: "Neutíkám před ničím než Božím prokletí a nikdy jej nebudu mít, pokud mám možnost se jemu vyhnout. Řekneš mi o nějaké jiné víře?" Odpověděl: "Nevím o žádné jiné víře kromě hanífa (islámský monoteismus)" Zaid se zeptal: "Co to je haníf?" Odpověděl: "Haníf je víra (Proroka) Abrahama, nebyl ani židem ani křesťanem a neuctívával nikoho jiného než Boha (Samotného) - islámský monoteismus." Když to Zaid slyšel, odešel z toho místa a když byl venku vztáhnul obě ruce a řekl: "Ó Alláhu! Jsi mým svědkem, že jsem na víře Abrahamově."
 
Převyprávěl Ubadah bin As-Samit, Posel Boží řekl: "Kdokoliv nerecituje súru Al-Fátihah ve své modlitbě, jeho modlitba je neplatná." (Sahih Bukhari, vol.1, hadís 723)
 
Převyprávěl Abu Hurairah, Posel Boží (nmBž) řekl: "Když imám řekne: ghairil-maghdubi alajhim walad dalin (ne těch, na něž jsi rozhněván, ani těch, kdo v bludu jsou) musíte říci ámín, neboť pokud vaše ámín bude ve stejnou dobu jako u andělů budou vaše hříchy odpuštěny." (Sahih al-Bukhari, vol.6, hadís 2)

 

  Audio - učení opakováním po učiteli (děti opakují) - MP3 Uložit , Real Audio Uložit Poslech

Audio - Mešary Rášid Alfásy - MP3 Uložit, Real Audio Uložit  Poslech

 

—————

Zpět