Širk - přidružování k Bohu

31.12.2011 22:50

     Přidružování v islámu

Definice širku - přidružování je následující:

Širk znamená přičítání, připisování partnerů k Bohu nebo připisování božských atributů jiným kromě Boha a víra, že zdroj moci, újmy a požehnání přichází od jiných kromě Boha.

Bůh věru neodpustí, je-li k Němu něco přidružováno, ale odpustí, komu chce, věci jiné než toto. A kdokoli přidružuje k Bohu, ten dopouští se hříchu těžkého. 4: 48

Rozeznáváme tři druhy širku, které se dále rozdělují:

1. Aš-širk-al-akbár  - veliký širk, který se rozděluje na:

a) širk-ad-du'á  - vzývání. Zahrnuje vzývání, žádání nebo modlení se k jiným kromě Boha

A když plují na lodi, vzývají Boha a upřímně mu zasvěcují svou víru, když však je potom na souši zachrání, hle, modloslužebníky se stávají, 29:65

b) širk-al-nijjah  wal-iradah  wal-qasd. Zahrnuje záměry, důvody a odhodlání v činech uctívání nebo náboženských skutcích pro jiného než Boha.

Ty, kdož touží po životě pozemském a jeho ozdobách, ty plně odměníme za skutky jejich v něm a nebudou v tom ošizeni. To jsou ti, pro něž v životě budoucím je pouze oheň připraven; marné bude to, co zde vykonali, a nicotné bude to, co zde dělali. 11:15-16

c) širk at-táh'ah. Zahrnuje nasměrování poslušnosti jiné autoritě proti nařízení Boha.

A vzali si učence své a mnichy své za pány vedle Boha a stejně tak i Mesiáše, syna Mariina, ačkoliv jim bylo přikázáno uctívat toliko Boha jediného. A není božstva kromě Něho, jenž slávou Svou povznesen je nad ty, kdož jsou k Němu přidružováni! 6:31

Jednoho dne zatímco Posel Boží, nechť mu Bůh požehná a dá mír, recitoval tyto verše, 'Adí bin Hátim řekl: "Ó Proroku! Oni je neuctívají (rabíny a mnichy)." Posel Boží řekl: "Zajisté ano. Oni (rabíni a mnichové) učinili povolené zakázaným a zakázané povoleným a oni (židé a křesťané) jej následovali; a tím že tak udělali je opravdu uctívali."

(Převyprávěno Ahmadem, At-Tirmidhim a Ibn Džarírem) (Tafsír At-Tabarí, vol. 10, str. č. 114)

d) širk-al-mahabbah. Toto zahrnuje ukazování lásky, která náleží Bohu Jedinému jiným kromě Něho.

Jsou mezi lidmi někteří, kdož berou si vedle Boha jiné, jemu na úroveň postavené, a které milují, jako milují Boha. Avšak ti, kdož uvěřili, ti v lásce své k Bohu jsou silnější. Kéž by viděli ti, kdož jsou nespravedliví, až spatří trest, že síla je jedině u Boha a že Bůh strašný je ve svém trestání! 2:165 

2. Aš-širk-al-asghár  ar-rijá'  - malý širk. např. činy vykonány pro chlubení. Jakékoliv činy uctívání nebo náboženské skutky vykonány proto, aby člověk získal chválu, slávu nebo jakékoliv světské požitky.

Rci: „Já pouze smrtelník jsem jako vy a bylo mi vnuknuto, že božstvem vaším je Bůh jediný. A kdo doufá v setkání s Pánem svým, ať zbožné skutky koná a nechť v uctívání nepřidružuje nikoho k Pánu svému!“ 18:110

3. Aš-širk-al-chafí  - nepatrný (nenápadný) širk. Tento širk zahrnuje vnitřní nespokojenost s nevyhnutelnými podmínkami, které byly usouzeny Bohem. Neustálé lamentování, kdybych udělal to či ono, to či ono by se nestalo nebo kdybych přistoupil k tomu a tomu, měl bych lepší postavení atd.

Prorok, nechť mu Bůh požehná a dá mír, řekl:

"Aš-širk-al-chafí je v muslimském národě skrytější než černý mravenec lezoucí na černém kameni uprostřed bezměsíčné noci." A tento nenápadný širk je odpykán tím, že se třikrát denně řekne následující: "Ó Bože! Hledám útočiště u Tebe před tím, abych připsal cokoliv jako partnera k Tvému uctívání, uvědomění si toho a žádám Tě o odpuštění před hříchy, kterých si nejsem vědom."

Dále může být širk rozdělen na:

Širk přidružováním. Popření tawhídu ar-rububíjah (zachování jedinečnosti Pána světů) přidáváním stejnohodnotných nebo nižších partnerů k Bohu. Příklad v hinduismu je stvořitel vesmíru Brahman, ke kterému je přidružen ve trojici uchovávající bůh Višnu a ničící bůh Šiva. Nebo v křesťanství, kdy je Bůh spojen s prorokem Ježíšem a duchem svatým (který má vykonávat Boží vůli na zemi).

Širk negací. Popření tawhídu ar-rububíjah (zachování jedinečnosti Pána světů) popíráním existence Boha.

Širk polidštěním. Popření tawhídu al asmá wa sifát (udržování jednoty Božích jmen a atributů) přidáním lidských atributů Bohu. Příkladem může být biblický názor, že Bůh se cítí unaven, že po stvoření celého vesmíru si musel vzít den oddychu.

Širk zbožněním. Popření tawhídu al asmá wa sifát přidáním božských atributů, jmen jakémukoliv stvoření. Například v době Proroka byl falešný prorok Jamamah, který si říkal "Slitovný". Toto jméno náleží jen Bohu a ve spojení s lidmi může být použito jen ve sloučení se slovem "služebník". (versus 2:255)

Příklady širku v dnešním světě:

Astrologie a horoskopy. Pouze Bůh zná budoucnost a tvrdit, že astrologie dala lidem schopnost předvídání budoucnosti a dává stvořeným objektům štěstí nebo smůlu je přidávání Božích atributů něčemu jinému kromě Boha.

Předvídání budoucnosti. Pro již uvedené důvody je předvídání budoucnosti přidružování. V islámu jak návštěva člověka předpovídající budoucnost, tak vykládání budoucnosti ( jako"zaměstnání") je zakázáno a Prorok nás před tímto činem několikrát varoval.

Pověrčivost. Víra, že něco nebo někdo může přinést štěstí či smůlu ve své podstatě znamená přičítání Božských atributů objektu stvořenému.

 

Zdroj:

Korán český výklad významu a The noble Quran with commentary

'The Fundamentals of Tawheed' by Abu Ameenah Bilal Philips

 

—————

Zpět