Svědectví ženy

31.12.2011 23:55

Mají ženy poloviční hodnotu svědectví ve srovnání s mužem?

 

Proč musí být ke svědectví dvě ženy, když jinak stačí jeden muž? Znamená to, že svědectví ženy má poloviční hodnotu než svědectví muže?

Ve jménu Boha Milosrdného a Slitovného. Chvála Bohu a pokoj a požehnání jeho Poslu.

Nejdříve je nutné vědět, že podle islámského práva mají obě pohlaví právo na rovnost. Spravedlnost je bezpohlavní. Podle Koránu dostávají muži i ženy stejné tresty za krádež (5:38, nevěru 24:2, vraždu 5:45). Žena má právně vzato právo na nezávislost ve finančních i jiných oblastech. Avšak jeden názor, který je rozšířený, i když je mylný, tvrdí, že je "pravidlo", že ženino svědectív má poloviční hodnotu než svědectví muže.

Rozdíl (pokud to tak můžeme nazvat) mezi mužem a ženou není způsoben tím, že by Bůh Nejvyšší měl raději muže nebo ženy. Jedno pohlaví není blíže Bohu než druhé pohlaví. Ve skutečnosti se to, kdo je nejšlechetnější a nejblíže Bohu, posuzuje podle jeho zbožnosti a svědomí. "Nejvznešenějším z vás je u Boha ten nejzbožnější. Bůh je Vševědoucí a Vše zná." 49:13 Rozdíl mezi ženou a mužem je prostě podmíněn různými povinnostmi, které každé pohlaví dostalo podle svých přirozených dispozic.

Finanční jednání

Koránský verš známý jako "verš o dluhu", v němž Bůh nařizuje písemné sestavení směnek jako preventivní opatření, zní:

 "Věřící! Když se domluvíte na dluhu s přesně určenou dobou splatnosti, zapiště jej; ať jej spravedlivě zapíše písař, který je mezi vámi; písař nesmí odmítnout napsat tak, jak ho to Bůh naučil; ať tedy píše a ať mu dlužník diktuje: ať se bojí Boha svého Pána a nijak si dluh nesníží. Pokud je dlužník nespolehlivý nebo slabý nebo neschopný sám diktovat, ať ve vší spravedlnosti diktuje jeho zástupce. Nechte to dosvědčit dvěma svědky z vašich mužů; kdybyste nenalezli dva muže, dohodněte se na jednom muži a dvou ženách, pro případ, aby druhá mohla první upozornit, kdyby se první spletla." 2:282

V tomto případě se tedy svědectví jednoho muže rovná svědectví dvou žen. Tento názor není vůbec založený na nějakém přesvědčení o neschopnosti ženy nebo o nedostatku důvěryhodnosti. Je založen spíše na jejích přirozených vlastnostech,  protože její pozornost je zaměřena na postavení matky a paní domu a úvěry pro ní nejsou běžnou záležitostí.  Proto Bůh nařizuje věřitelům, aby výši úvěru ověřovali u dvou žen. Korán výslovně uvádí: "kdyby se jedna spletla, aby jí druhá mohla opravit".

Z tohoto verše také v žádném případě nevyplývá, že žena se plete častěji než muž - vždyť nestačí svědectví jednoho muže, musí být dva, pro případ, že by se jeden spletl.

Rodinné právo

V případě svědectví, která se týkají rodinných vztahů, menstruace, porodu atd, musí svědčit jedna žena nebo dva muži. Situace je tedy obrácená. Patří sem třeba otázka soukojenectví - pokud dvě děti kojila stejná žena, nesmí se v dospělosti vzít.

Ostatní svědectví

V naprosté většině případů nejsou svědci v Koránu rozděleni na muže a ženy.

Například pokud manžel pětkrát odpřísáhne, že je mu manželka nevěrná, ale manželka pětkrát odpřísáhne, že je mu věrná, není potrestána. Jsou to dvě svědectví stejné hodnoty.

At Tabárí v Koránu ani v hadísech nikde nenašel důkaz, že by žena nemohla přijímat svědectví jiných a pracovat jako soudkyně.

Kromě toho si musíme uvědomit, že svědectví je prostředkem, jak dosáhnout cíle - a tím je v islámu spravedlnost. Je pravda, že v mnoha společnostech ženy nemají zkušenosti z obchodních operací, ale na druhou stranu by měl soudce vždy pohlížet na svědka jako jednotlivce. Svědectví ženy s ekonomickou školou proto má jistě větší hodnotu než svědectví někoho negramotného, který se nikdy s žádnou významnější obchodní operací nesetkal.

Nemám již zdroj, ale pravděpodobně islamonline nebo islamQA

 

 

—————

Zpět