Vánoce

02.09.2014 13:18

 

Jméno: Lisa
Předmět: Vánoce
Váš dotaz: Zdravím Vás paní Imane,
sem na Váš blog chodím už dost dlouho a sleduji ho pravidelně. Jedno mě však zaráží. Přijala jste islám, neslavíte Vánoce... Nechybí Vám občas to zpívání koled, pečení vanilkových rohlíčků, vánoční koledy a dětský jásot? :) Jak odpovídáte vašim dětem, když se Vás zeptají: "Mami, co jsou to ty Vánoce? Proč je my neslavíme a ostatní jo? Já bych taky chtěl/la slavit Vánoce, je to strašně hezké!" Ještě jedna otázka, ví vaše děti, že jste konvertovala k islámu a že jste se nenarodila jako muslimka? Jak jim vysvětlíte, proč jste nezůstala u křesťanství či, co jste před tím vyznávala? ;) Děkuji za vaši odpověď

 

Kopie původní odpovědi:

Dobrý den Liso,

Vánoce v naší rodině byly vždy pro děti. Nevyrůstala jsem ve věřící rodině, takže jediné co u nás bylo mystického bylo létající zlaté prasátko a má představa ježka nosícího dárky.

Jakmile jsme trochu povyrostli, už neměly takový význam a tak jako pro vesměs všechny náctileté, vánoce byly jen o dárcích a jídle.

Já jsem k vánocům moc nepřirostla (přijala jsem islám poměrně mladá) a jelikož se mnou nikdo vánoce neslavil, nemělo to stejnou náladu. Je pravda, že asi první rok co jsem byla muslimkou jsem si je chtěla slavit, ale ta touha velmi brzo zmizela.

Jako starší člověk už vnímám vánoce spíše jako konzumní svátek, který se snaží přivést hodně lidí na mizinu a přináší období smutku a sebevražd pro mnoho lidí. Ale i přesto vše, ráda si vzpomenu na dětství a ojídání čokolád ze stromečku. :-)
 

Dodatek:

Vy vnímáte Vánoce jako jediný možný svátek, kdy mohou být děti šťastné a může se péct cukroví. Realita je však jiná. Každé náboženství má své svátky a stejně tak i islám má své. My slavíme íd, který máme taky počeštěný třeba právě našim cukrovím. Peču vanilkové rohlíčky, perníkovou mešitu a ovečky, linecké, peču beránka, děti dostávají dárky, máme speciální program, výzdobu, světýlka, sejde se rodina a přátelé, atd.

Mé děti nemají zájem slavit Vánoce, protože pro nás nejsou svátkem radosti a poklidu. Je to jen další den v roce, navíc se dnem volna. Nikdy nepřišly s tím, že by je snad někdy chtěly slavit.

Ano, už se mě ptaly, co jsou to Vánoce. Vysvětlila jsem, že někteří lidé si myslí, že v tento den se narodil Bůh. Stejně tak jsem jim vysvětlila, že historicky se tento den nikdy neodehrál v prosinci a přidala informace o koncilu v Nicei. No, samozřejmě, to že Bůh se kdy mohl narodit nebo snad vtělit do člověka, je něco co ani pro jejich mysl není logické. Mé děti mají nemají touhu slavit Vánoce, protože na nich není nic hezkého a oni mají vše, co mají rádi během svých vlastních svátků, které jsou daleko delší než jeden nebo dva dny.

Stejně tak mé děti ví, že jsem přijala islám. Nevím, proč by toto mělo být tajemstvím. Nejlepší generace muslimů byla konvertity, takže to je něco, na co mohu být hrdá. Nepocházím z věřící rodiny a křesťanství nebylo pro mě nikdy logické, islám byl přirozenou a logickou volbou.

Doufám, že jsem vám dostatečně odpověděla.

 

 

—————

Zpět