Zakázané

01.01.2012 10:22

Je-li něco zakázáno, je to proto, že je to nečisté a škodlivé

Povolené a zakázané v Islámu, šejch Dr. Júsuf al Qaradáwí

  Pouze Alláh Samotný, Jenž stvořil lidské bytosti a zahrnul je nesčetnými dary, má právo uzákonit či zakázat, co považuje za správné, a ukládat jim závazky a zodpovědnosti, jak uzná za vhodné. Lidé, jakožto Jeho stvoření nemají právo o Něm pochybovat nebo Ho neuposlechnout. Avšak Alláh Nejvznešenější se ve svých příkazech neřídí libovůlí. Věci jsou povolené nebo zakázané z určitých důvodů a to s ohledem na dobro lidí. Alláh totiž připouští pouze to, co je prospěšné a zakazuje pouze to, co je škodlivé.

 
Je sice pravda, že Alláh zakázal židům i některé dobré věci, ale v jejich případě šlo o trest za jejich vzpurnost a překračování mezí, které určil Alláh. Proto Alláh říká:
 
"Těm, kdož vyznávají víru židovskou, jsme zakázali všechna zvířata mající drápy; a ze skotu a ovcí jsme jim zakázali tuk kromě toho, jejž mají v hřbetech či ve vnitřnostech nebo jenž smíšen je s kostmi. Takto jsme je odměnili za jejich vzpurnost - a My zajisté jsme spravedliví." 6:146 
 
Na jiném místě v Koránu Alláh popisuje, jak se projevila jejich vzpurnost:
 
"A za nespravedlnost některých z těch, kdož vyznávají židovství, jsme jim zakázali výtečné pokrmy, jež dříve jim byly dovoleny, a také za jejich četná uchýlení od cesty Boží i za to, že brali lichvářské úroky, ačkoli jim to bylo zakázáno, a za to, že pohlcovali majetky jiných lidí podvodně. A připravili jsme pro ty, kdož mezi nimi nevěří, trest bolestný." 4:160-161
 
Když Alláh seslal na zem Svého posledního Posla, nechť mu Alláh požehná a dá mír, s věčným a úplným poselstvím pro lidstvo, které právě v té době k němu dozrálo, na důkaz Své milosti zrušil tyto zákazy, které byly jen přechodným trestem pro vzpurný a tvrdohlavý národ. Příchod Proroka, nechť mu Alláh požehná a dá mír, který jim uleví od jejich břemene, byl židům a křesťanům zvěstován předem, jak praví Korán:
 
"...a těm, kdož následují posla, proroka neučeného (Muhammada), jehož naleznou oznámeného jim v Tóře a Evangeliu a který jim přikazuje vhodné a zakazuje zavrženíhodné, který jim dovoluje pokrmy výtečné a zakazuje jim škodlivé a snímá z nich tíživé povinnosti a pouta, jež je tíží. ..." 7:157
 
V Islámu Alláh Nejvznešenější předepsal jiné způsoby, jak smazat své hříchy, než zákazy dobrých věcí: upřímné pokání, které očistí od hříchu jako voda od špíny; dobré skutky, které kompenzují skutky zlé; dobročinné dary, které uhasí oheň; a zkoušky a utrpení, které rozptýlí hříchy, jako když zimní vítr rozfoukává suché listí. V Islámu také víme, že něco je zakázané jedině proto, že je to nečisté a nebo škodlivé. Pokud je něco zcela škodlivé, je to zakázané (harám), a když je něco zcela prospěšné, je to povolené (halál); pokud škodlivost převažuje prospěch, stává se věc zakázaná, ale když prospěch převáží její škodlivost, je povolená. Tato zásada se v Koránu používá v souvislosti s vínem a hazardními hrami:
 
"Dotazují se tě na víno a na hru majsir. Rci: "V obou z nich je pro lidi hřích těžký i užitek, avšak jejich hřích je větší než užitek."..." 2:219
 
Podle téže logiky se na otázku, co je v Islámu povolené, dá odpovědět, že dobré věci. Dobré věci jsou ty, které umírnění lidé uznávají jako zdraví prospěšné a které jsou schvalovány lidskými bytostmi obecně bez ohledu na zvyky specifické skupíny. Alláh Nejvznešenější říká:
 
"A ptají se tě, co je jim tedy dovoleno. Rci: " Povolené máte všechno, co je dobré a čisté..." (5:4)
 
Rovněž pravil:
 
"Vše, co je dobré a čisté, máte dnes povolené..." (5:5)
 
Muslim nemusí přesně vědět, co je na věcech, které Alláh zakázal, nečisté a škodlivé. Tato informace může před ním zůstat skryta a přitom může být zjevná někomu jinému nebo příčina oné škodlivosti nemusí být odhalena během jeho života, le až mnohem později. Po muslimech se pouze požaduje, aby prohlásili: "Slyšeli jsme a budeme poslušní." Dobrým příkladem je zákaz konzumace vepřového masa, kdy muslimové netušili důvod zákazu a věděli pouze to, že vepř je nečisté zvíře. Jenže uplynulo několik staletí a vědci zjistili, že vepřové maso obsahuje parazity a smrtící baktérie. Nicméně i kdyby vědci neobjevili ve vepřovém mase nic, muslim by stejně nadále věřil, že jde o nečisté maso.
 
Dalším příkladem je tento Prorokův výrok:
 
"Vyhýbejte se těmto odporným činům (a kdo je koná bude potrestán Alláhem): vyměšování ve vodních tocích, vyměšování na cestách a vyměšování na stinných místech." (Abú Dáwúd, Ibn Madždža  a al-Hákim, klasifikováno jako spolehlivé (sahíh) Bajhaqem)
 
V dřívějších dobách lidé pouze věděli, že jde o nečisté činy příčící se civilizovanému vkusu a veřejným mravům. S rozvojem vědy jsme se dozvěděli, že tyto "tři odporné činy" ohrožují zdraví, protože jsou hlavní příčinou šíření nebezpečných chorob, jako je parazitární onemocnění ankylostomóza a bilharióza neboli schistizomóza.
 
A tak s tím, jak světlo poznání proniká stále hlouběji a my přicházíme na nové objekty, poznáváme prospěšnost islámského zákonodárství v souvislosti s tím, co povoluje a co zakazuje, a v podstatě prospěšnost všech jeho právních nařízení a zákazů. Jak by tomu také mohlo být jinak, když pocházejí od Moudrého, Vševědoucího a Milostivého Alláha?
 
"...avšak Alláh rozehná to, co je škodlivé, od toho, co je užitečné. A kdyby Alláh chtěl, mohl by vás snadno přivést do potíží: neboť Alláh je Mocný, Moudrý." 2:220

 

—————

Zpět